9 de cada 10 ictus es deuen a factors de risc modificables

9 de cada 10 ictus es deuen

a factors de risc modificables

• Els 10 factors que influeixen en l’aparició d’un ictus són la hipertensió arterial, la diabetis, el tabaquisme, l’excés de pes, una alimentació poc saludable, el sedentarisme, el consum d’alcohol, l’estrès, el colesterol alt i les arítmies cardíaques
  • Els nivells alts de contaminació augmenten un 20% el risc de patir un ictus, però malgrat l’evidència científica moltes guies internacionals i professionals mèdics encara no són conscients del pes d’aquest factor de risc modificable
  • Molts cotxes dièsel són nocius per la salut humana i superen els límits establerts per les recomanacions de la Unió Europea. L’etiquetatge de vehicles només té en compte l’any de matriculació i no l’emissió de partícules i gasos contaminants
  • A Catalunya, l’ictus és la primera causa de mort en dones i la tercera en homes. Cada any, es registren 13.000 casos nous i 3.800 morts per aquesta malaltia. Els accidents cerebrovasculars afectaran a una de cada 6 persones al llarg de la seva vida

Barcelona, 8 d’octubre 2018–. A Catalunya, l’ictus és la primera causa de mort en dones i la tercera en homes. Cada any, es registren 13.000 casos nous i 3.800 morts per aquesta malaltia. Les estimacions calculen que els accidents cerebrovasculars afectaran a 1 de cada 6 persones al llarg de la seva vida. A més, els ictus són la principal causa de discapacitat. En aquest context, la Fundació Ictus adverteix que el 90% dels ictus estan relacionats amb factors de risc modificables.

En total, fins a 10 factors influeixen de forma clara en l’aparició d’un accident d’ictus: la hipertensió arterial, la diabetis, el tabaquisme, l’excés de pes, una alimentació poc saludable, el sedentarisme, el consum d’alcohol, l’estrès, el colesterol alt i les arítmies cardíaques, tal i com recull l’estudi INTERSTROKE, publicat l’any passat a la revista científica The Lancet.

A Catalunya, un 24,8% de la població té hipertensió, un 20% té el colesterol alt, un 30,3% són fumadors, un 9,4% presenta diabetis i un 1,5% pateix fibril·lació auricular, segons els últims resultats de l’enquesta de salut de Catalunya (ESCA). En el cas de l’ictus, la hipertensió arterial i la fibril·lació auricular són els dos factors de risc amb més impacte, ja que són els responsables d’1 de cada 5 ictus.

La fibril·lació auricular és el tipus d’arítmia més comuna, relacionada amb un mal funcionament del sistema elèctric del cor. Tot i la seva prevalença, sovint passa desapercebuda. L’estudi AFABE va demostrar que 1 de cada 4 casos de fibril·lació auricular eren desconeguts i, per tant, no es tractaven. Un dels reptes és identificar-los per oferir tractament profilàctic amb anticoagulants per evitar ictus.

Per aconseguir-ho, l’any 2014 es va impulsar la ruta de la fibril·lació auricular perquè els professionals sanitaris fessin un electrocardiograma a les persones majors de 65 anys amb un pols arterial arítmic. Dos anys més tard, els nous objectius del Pla director de la malaltia vascular cerebral del Departament de Salut van incloure la campanya Pren-te el pols, vehiculada a través de les oficines de farmàcia comunitària i dirigida a les persones de més de 60 anys. L’objectiu era reduir encara més els factors de risc que es poden modificar gràcies a la detecció precoç i una bona estratègia de prevenció.

Un nou repte inesperat: la contaminació

Els nivells alts de contaminació augmenten un 20% el risc de patir un ictus, segons un estudi recent de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM) i l’Institut de Salut Global (ISGlobal). La concentració de sutge en l’ambient, que surt dels motors dels cotxes dièsel, provoca el despreniment de plaques formades per colesterol i altres substàncies que s’agreguen a la paret de les artèries i fan un ictus, de tipus aterotrombòtic.

Malgrat l’evidència científica que relaciona la pol·lució amb el risc de patir un ictus, moltes guies internacionals i professionals mèdics no són conscients d’aquest factor de risc i no el tenen en compte a l’hora de valorar el risc de patir un ictus. En aquesta línia, el passat 22 de juliol el Dia del Cervell va posar el focus sobre aquesta qüestió, amb el lema Aire net per un cervell saludable.

Una de les mesures que s’ha pres per canviar la situació és l’etiquetatge dels vehicles en funció de l’any de matriculació. Però la classificació per data de fabricació no té res a veure amb les emissions de partícules i gasos contaminants de molts cotxes. Això vol dir que molts vehicles dièsel són nocius per la salut humana i superen els límits establerts per les recomanacions de la Unió Europea.

El decàleg per prevenir l’ictus

La Fundació Ictus proposa una sèrie de mesures per reduir i prevenir el risc de patir un ictus, basades en l’evidència científica i els estàndards de l’organització europea Stroke Alliance for Europe (SAFE), de la qual n’és membre.

1. Reduir la pressió arterial
  2. Deixar de fumar
  3. Controlar el pes
  4. Seguir una dieta equilibrada