10 consells per reduir el risc de patir un ictus

El 90% dels ictus es relacionen amb 10 factors de risc clau.

Si patiu diabetis, problemes cardíacs o teniu historial d’ictus o TIA, parleu amb el metge del vostre risc d’ictus i dels tractaments preventius.

Us presentem algunes accions que tots podem dur a terme per reduir el risc de patir un ictus.

1. CONTROLEU-VOS LA PRESSIÓ ARTERIAL

La hipertensió es relaciona amb gairebé la meitat dels ictus. Conèixer i controlar la pressió arterial amb canvis en l’estil de vida o medicacions sota prescripció reduirà el vostre risc de patir un ictus.

1. EXERCICI MODERAT 5 COPS PER SETMANA

Més d’un terç dels ictus els pateixen persones que no fan exercici físic de manera regular. Fer exercici físic moderat cinc cops per setmana reduirà el vostre risc de patir un ictus.

1. DIETA SALUDABLE I EQUILIBRADA

Gairebé un quart dels ictus s’associen a una dieta inadequada, particularment a un consum baix de fruita i vegetals. Menjar al menys cinc peces de fruita i vegetals cada dia reduirà el vostre risc de patir un ictus.

1. REDUÏU EL COLESTEROL

Més d’1 de cada 4 ictus es vinculen a alts nivells de colesterol ‘dolent’ (LDL). Consumir greixos poc saturats i no hidrogenats enlloc de greixos saturats reduirà el vostre risc de patir un ictus. Si no podeu mantenir un nivell saludable de colesterol només amb la dieta, parleu amb el metge. Hi ha tractaments que us poden ajudar.

1. MANTENIU UN IMC I UN ÍNDEX CINTURA / MALUC SALUDABLES

Gairebé 1 de cada 5 ictus es relacionen amb l’obesitat. Una bona manera de saber si necessiteu perdre pes és dividir el perímetre de la vostra cintura entre el perímetre del vostre maluc. Si el resultat és 0,9 (homes) o 0,85 (dones), esteu en risc de patir un ictus. Seria bo que perdéssiu pes.

1. DEIXEU DE FUMAR I EVITEU EXPOSAR-VOS AL FUM DEL TABAC

Més d’1 de cada 10 ictus s’associen amb el tabac. Deixar de fumar reduirà el vostre risc de patir un ictus.

Les probabilitats d’aconseguir abandonar el tabac augmentaran si rebeu ajuda especialitzada.

1. REDUÏU LA INGESTA D’ALCOHOL

Més d’un milió d’ictus cada any es relacionen amb el consum excessiu d’alcohol. Reduir-ne la ingesta a dues unitats d’alcohol diàries en els homes i una en les dones us ajudarà a reduir el risc de patir un ictus.

1. IDENTIFIQUEU I TRACTEU LA FIBRIL·LACIÓ AURICULAR

El 9% dels ictus s’associen a una arítmia (batec irregular del cor). Parleu amb el metge sobre els possibles tractaments per reduir el risc.

1. DIABETIS

A més de compartir molts dels mateixos factors de risc, la diabetis incrementa el risc de patir un ictus. Reduir el vostre risc de diabetis reduirà també el vostre risc de patir un ictus. Si teniu diabetis, parleu amb el metge sobre els tractaments per reduir el vostre risc d’ictus.

1. RENDA I EDUCACIÓ

Tant arreu del món com per països, l’ictus està vinculat a nivells de renda i educació baixos. Les polítiques governamentals dirigides a reduir la pobresa i assegurar l’accés en igualtat a l’assistència sanitària i a l’educació tindran un impacte positiu en la lluita contra els ictus i altres malalties no transmissibles.

Consells de la WSO amb motiu de la campanya del Dia Mundial de l’Ictus 2017