Dia Mundial de l’Ictus: prevenció i recerca, fonamentals. «Et cal un motiu per prevenir l’ictus?»

• La Fundació Ictus celebra l’efemèride dilluns, 30 d’octubre, a l’Auditori del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona.
  • Amb la intervenció de Quim Masferrer i l’espectacle del grup de percussió participativa Tupika Malakama
  • Inclourà un show-cooking amb plats saborosos adaptats a persones amb disfàgia, una afectació que poden tenir els supervivents d’un ictus, a càrrec del xef Marc Puig-Pey de la Fundació Alícia.

La Fundació Ictus celebra aquest dilluns, 30 d’octubre, l’acte central del Dia Mundial de l’Ictus, centrat enguany en la prevenció dels factors de risc clau d’aquesta afecció vascular-cerebral. L’acte servirà també per celebrar els 10 anys d’aquesta Fundació pionera a l’Estat en l’impuls a la recerca i el suport als supervivents i les famílies dels afectats d’ictus. La degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, M. Eugènia Gay, obrirà l’acte del Dia Mundial  de l’Ictus. La celebració, presentada per Sílvia Cóppulo, comptarà amb la intervenció de Quim Masferrer i l’actuació del grup de percussió participativa Tupika Malakama. Destaca també la implicació del xef Marc Puig-Pey, de la Fundació Alícia, que elaborarà sobre l’escenari algunes creacions culinàries adaptades especialment a les persones amb disfàgia, una afectació que pot sorgir després de tenir un ictus i que provoca dificultats per a la deglució. El president del Patronat de la Fundació Ictus, Xavier Trias, i la seva secretària tècnica, cofundadora de la Fundació, Elisabeth Ortinez, faran un reconeixement a la Fundació Alícia pel seu compromís en la recerca per trobar respostes culinàries per les persones que han tingut un ictus. La directora general de la Fundació Catalunya-LaPedrera, Marta Lacambra, recollirà la distinció.

Una de cada sis persones tindrà un ictus durant la seva vida, però el 90% dels casos es poden evitar. L’ictus apareix quan hi ha una alteració brusca de la circulació de la sang en una part del cervell. Això provoca la disfunció o la mort de les cèl·lules afectades. Aquest dany pot tenir efectes diferents, depenent de la zona on passi. Pot afectar el moviment d’una part del cos de la persona, la sensibilitat, la parla i la comprensió, i deixa seqüeles que poden arribar a ser permanents. La campanya global impulsada per la World Stroke Organization (WSO) destaca que el 90% dels ictus estan associats a 9 factors de risc:

1. la pressió sanguínia alta,
  2. el sedentarisme,
  3. la dieta,
  4. el colesterol,
  5. el sobrepès,
  6. el consum de tabac,
  7. el consum d’alcohol,
  8. la diabetis
  9. i les afeccions cardiològiques, com les arrítmies o la fibril·lació auricular.

Per això recomana a les persones que se sotmetin regularment a controls de pressió sanguínia i vigilin tots aquests factors de risc.

La Fundació Ictus ha fet seu el lema global d’aquest any, adaptant-lo a “Et cal un motiu per prevenir l’ictus?” Fa referència a la possibilitat de controlar els factors de risc esmentats per evitar els accidents vasculars i les limitacions a què poden quedar sotmesos tant els pacients com el seu entorn.

Amb els avenços en tècniques i medicaments per a l’eliminació dels coàguls, s’han millorat ostensiblement tant els índexs de supervivència com el nombre de pacients que superen l’ictus amb seqüeles poc o gens limitadores.

ACTE CENTRAL DEL DIA MUNDIAL DE L’ICTUS

Organitza: Fundació Ictus

Lloc: Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, carrer Mallorca, 283, 08037 Barcelona

Data: Dilluns, 30 d’octubre de 2017