Demostrada la relació entre la malaltia periodontal i el risc d’ictus aterotrombòtic

Un estudi publicat el passat mes de gener per la revista científica Stroke, editada per l’American Heart Association (AHA), ha confirmat la vinculació independent entre la malaltia periodontal i el risc d’ictus, particularment amb les formes cardioembòlica i aterotrombòtica. Investigadors de la University of South Carolina apunten, a més, que l’atenció dental regular especialitzada pot reduir el risc d’ictus.

La malaltia periodontal és una afecció inflamatòria crònica, causada per colonització bacteriana que afecta les estructures toves i dures que fonamenten les dents. La prevalença d’aquesta malaltia és alta, amb taxes que arriben al 90% de la població mundial afectada por alteracions com la gingivitis o la periodontitis. Segons troballes recents dels centres de control i prevenció de la malaltia, la meitat de la població nord-americana de més 30 anys té periodontitis, la forma més avançada de malaltia periodontal. Estudis observacionals mostren que una mala salut periodontal s’associa amb l’increment de risc d’ictus. I està establert que una higiene dental pobre és un dels factors que contribueixen a la malaltia periodontal i, conseqüentment, és un factor de risc d’ictus potencialment modificable.

Alguns assajos clínics han demostrat que un tractament periodontal intensiu millora la inflamació sistèmica, la tensió arterial, millora el perfil lipídic i la disfunció endotelial. Per tant, el tractament odontològic podria reduir la incidència de l’ictus. Per als investigadors, aquestes hipòtesis es podran demostrar gràcies als resultats d’estudis que actualment estan en curs.