El risc d’ictus augmenta amb la proximitat dels carrers amb més trànsit motoritzat

La contaminació atmosfèrica intervé de manera decisiva com un factor de risc d’ictus. Els nous resultats d’un estudi iniciat a Manhattan el 1993 mostren una correlació entre la proximitat residencial a les vies amb més trànsit i el risc d’ictus. L’estudi demostra els efectes perniciosos per a la salut del fet de residir al costat de les avingudes més transitades. Aquesta circumstància incrementa el risc d’ictus, malaltia cardiovascular, hipertensió i mortalitat post-ictus.

La investigació l’han dut a terme membres de la Columbia Universityi la Brown University, y els últims resultats s’han publicat al número del mes d’abril de la revista científicaStroke, òrgan de l’American Heart Association.

Per fer aquesta recerca s’han utilitzat dades del Northern Manhattan Study (NOMAS), un estudi prospectiu sobre els factors de risc d’ictus en un grup de població multiètnic al Nord de Manhattan. En concret s’han seguit 3.287 persones en el decurs de 15 anys. Durant aquest període, un 11% van tenir ictus isquèmics, i un 11,2% infart de miocardi. Els investigadors van trobar que aquelles persones que viuen amb una proximitat de fins a 100 metres d’alguns dels carrers més concorreguts pel que fa al trànsit rodat tenen una taxa d’ictus isquèmic superior al 42% respecte les persones que viuen allunyades 400 metres d’aquestes vies.

Els responsables d’aquesta recerca apunten algunes hipòtesis que explicarien aquestes associacions. Estudis en animals suggereixen que les partícules produïdes per la pol·lució entren en el sistema nerviós a través del sistema circulatori i contribueixen, directament o indirectament, als canvis inflamatoris i al dany microvascular. Al llarg del temps, aquest fet pot aplanar el camí per al desenvolupament de l’ictus i de les malalties cardiovasculars.

L’anàlisi va tenir en compte l’estatus socioeconòmic i factors de risc cardiovascular, com el tabac, l’alcohol, la hipertensió, la diabetis, l’índex de massa corporal i els nivells de colesterol.