Què és?

El tabac és una substancia que produeix dependència física i psicològica, així com un gran nombre de malalties, sobretot respiratòries i cardíaques. El consum de tabac i les substàncies tòxiques associades al tabac en les persones comença amb sensacions desagradables, entre les que es troben la tos, les nàusees i fins i tot els vòmits. Passat un temps, els fumadors manifesten sentir plaer pel seu sabor i aroma. Alguns fumadors sostenen que el consum calma els nervis i que en altres ocasions funciona com un estimulant. Aquests són els efectes principals que produeix la nicotina, en funció de la dosi que es consumeixi, de l’activitat del consumidor i de la seva constitució física i psicològica.

El tabac conté moltes substàncies. Destaquen la nicotina, l’alquitrà i el monòxid de carboni.
La nicotina genera addició física i psíquica, el que fa que si s’abandona l’hàbit, es generen síndromes d’abstinència física i psicològica molt desagradables.

A través del fum, s’incorporen els diferents elements continguts en el tabac, el que provoca efectes nocius en diverses cèl·lules sanguínies i inflamatòries, i en el sistema immunitari de defensa.
També s’atribueix al tabac la falta d’ absorció de les vitamines (com ara les A, B y C).

A més de produir addició, el tabac provoca:

• Predisposa a l’arteriosclerosi amb les seves manifestacions a nivell de les artèries del cor, sobre altres vasos del cos, extremitats i sobre el cervell.
  • Augmenta intensament el risc de càncer pulmonar, de laringe, òrgans digestius i aparell urinari.
  • Predisposa a la bronquitis crònica, al emfisema i a la úlcera d’estómac. És un factor potenciador de la hipertensió arterial.
  • Augmenta la freqüència cardíaca, provoca una contracció inadequada de les artèries, i comporta un augment de la tensió arterial i del consum d’oxigen.
  • Afavoreix la coagulació i la mala funció de les artèries (que es dilaten pitjor). L’arribada d’oxigen als teixits també es compromet perquè la sang dels fumadors transporta pitjor l’oxigen.
  • Es pateixen més les conseqüències de l’arribada de les baixes temperatures, el que provoca la mort de 10 milions de persones per any al món.

Com influeix en el risc de patir un ictus?

El tabac i el que es fuma és un dels principals factors de risc de patir un ictus. Existeix una clara relació entre el nombre de cigarrets i el risc d’ictus, amb un major increment a partir de 20 cigarrets al dia.

Deixar de fumar comporta un ràpid descens del risc d’ictus. En fumadors de menys de 20 cigarrets al dia el risc d’ictus s’ iguala al dels no fumadors als 5 anys després d’haver-ho deixat.
Segons els diferents estudis publicats, només un 30% dels pacients que han patit un ictus deixen de fumar.

Com es tracta?

Els beneficis que té deixar de fumar són majors que qualsevol símptoma provocat per l’abstinència. Per aquesta raó és convenient que es conegui el que passa en el cos al abandonar el tabac:

• Als 20 minuts la pressió arterial i la freqüència cardíaca tornen al seu nivell normal.
  • Després de 8 hores l’oxigen té els nivells adequats per al cos.
  • Després de 72 hores els pulmons augmenten de volum, el que millora la respiració, el sentit del gust i l’olfacte.
  • A les 12 setmanes millora la circulació sanguínia i el funcionament dels pulmons.
  • Cap als 9 mesos és més notable la recuperació, ja que la tos, la congestió i la sensació de falta d’oxigen es redueixen.
  • Després de 5 anys sense fumar, es redueix un 50% el risc de patir càncer de pulmó o altres. Als 10 anys el risc és el d’una persona que mai no ha fumat. Després de 15 anys el risc d’una enfermetat vascular es redueix fins arribar a ser igual al d’una persona que mai no ha fumat.