Un estil de vida saludable pot compensar les tendències genètiques a la hipertensió

Un estil de vida saludable s’associa a nivells baixos de pressió sanguínia, independentment de la predisposició genètica a la hipertensió. És una de les conclusions de l’estudi dut a terme per investigadors de l’Imperial College de Londres i la Universitat de Bath, entre d’altres institucions britàniques, i publicat el mes de febrer per la revista Circulation, editada per l’American Heart Association (AHA). L’estil de vida «saludable» inclou una dieta saludable, el consum limitat d’alcohol, un índex de massa corporal baix i nivells alts d’activitat física. L’adherència a un estil de vida saludable també s’associa amb nivells més baixos d’infart de miocardi, ictus, i altres malalties cardiovasculars a tots els nivells.

L’estudi s’ha realitzat mitjançant el seguiment d’una mostra de més de 270 mil individus durant més de 6 anys de mitjana. Durant aquesta monitorització es van produir més de 9.200 esdeveniments cardiovasculars, amb una taxa d’incidència de 5,55 per 1.000 persones cada any, dels quals 1.919 van ser ictus, una taxa d’incidència d’1 per cada 1.000 persones cada any.

Els resultats mostren que un estil de vida saludable s’associa amb nivells baixos de tensió sanguínia i amb un risc més baix d’esdeveniments cardiovasculars dins de cada categoria del perfil genètic de tensió sanguínia. L’alt risc genètic es compensa àmpliament amb un estil de vida saludable, però, a més, les persones amb baix risc genètic poden perdre la protecció heretada si duen un estil de vida no saludable. Per als investigadors, tot i que és possible modificar l’estil de vida, no és possible alterar el patró genètic, la qual cosa accentua la importància d’aproximacions a l’estil de vida del conjunt de la població per abordar el problema emergent de la tensió sanguínia. L’article publicat a Circulation acaba apuntant que l’ús de la informació genètica per determinar els riscos mereix una avaluació acurada abans d’aplicar-se a la pràctica clínica de manera rutinària.