Notícies

Si ets una persona cuidadora d’un afectat o afectada per l’ictus resident a Barcelona, ja pots demanar la teva Targeta Cuidadora. Aquesta targeta és gratuïta i et donarà accés a diversos recursos i serveis de suport per millorar el teu benestar, facilitar la l’activitat cuidadora i reconèixer la tasca que feu els i les cuidadores. Aquesta mesura de l’Ajuntament de Barcelona ha estat impulsada pel grup de treball ‘Xarxa de Suport de Famílies Cuidadores’ del qual la Fundació Ictus en forma part.

Els professionals d’infermeria que vulguin millorar les competències específiques de cura i atenció a persones afectades per ictus ja poden inscriure’s a la segona edició digital del curs d’especialització Atenció d’Infermeria a la Persona Afectada d’Ictus, que organitzen el Pla Director de Malalties Vasculars Cerebrals, la Fundació Universitat de Girona i la Fundació Ictus.

Els treballadors i treballadores del Gran Teatre del Liceu han rebut la formació en prevenció i detecció de l’ictus, dins el programa ‘Cuida el que més t’importa’, dirigit a empreses i entitats. La sessió ha inclòs una xerrada i, posteriorment, els assistents han fet un test d’autoconeixement, aprovat amb excel·lent (mitjana de 9.6), i les proves mèdiques per detectar els factors de risc.

Després de patir un ictus, la sexualitat també es pot veure afectada. Hi ha canvis a nivell físic i cognitiu que poden modificar les relacions íntimes. La sexòloga Karolina Leal, voluntària de l'Associació Superar l´Ictus Barcelona, ens parla de com recuperar l'autoestima i les relacions sexoafectives després de patir aquesta emergència mèdica.

L’afàsia és un trastorn causat per un dany a la part del cervell que s’ocupa del llenguatge. Té conseqüències en la comunicació i pot afectar la lectura, l’expressió, l’escriptura i la comprensió. L’ictus n’és una de les causes més freqüents. El 28 de juny es commemora el Dia Mundial de l’Afàsia per donar visibilitat a les persones que conviuen amb aquesta malaltia. Per aprofundir en el tema, entrevistem la Dra. Sonia Quiñones, neuropsicòloga de la Fundació Ictus i de l’EAIA de Trastorns Cognitius de l’Hospital Benito Menni de Sant Boi de Llobregat, i professora de Trastorns Adquirits del Llenguatge a diversos Màsters de Neuropsicologia.

La Fundació Ictus és l’entitat convidada especial de l’assemblea general de la Stroke Alliance for Europe (SAFE), celebrada el 17 de juny. Aquesta aliança està formada per 29 entitats de diferents països europeus i el seu objectiu és crear estratègies conjuntes per a la sensibilització i la millora dels circuits de detecció, prevenció i tractament de l’ictus.

El president de la Fundació Ictus, Xavier Trias, i el president de Foment del Treball, Josep Sánchez-Llibre, han signat un acord de col·laboració entre ambdues entitats amb l’objectiu de sumar esforços en la sensibilització de l’ictus per a la detecció d’aquesta emergència mèdica i la promoció dels hàbits saludables per tal de reduir-ne les xifres per mitjà del programa Cuida el que mes t’importa, orientat a empreses i entitats.

La Fundació Ictus ha impartit el 8 de juny una formació dirigida als paradistes del Mercat de la Boqueria per detectar i prevenir l'ictus. La jornada està emmarcada dins el projecte 'Cuida el que més t'importa', dirigida a empreses i entitats per tal de sensibilitzar els treballadors i treballadores, donar a conèixer els factors de risc i com actuar RÀPID en cas de patir aquesta emergència mèdica.

El tabaquisme és un dels factors de risc de l’ictus. Per tal de commemorar el Dia Mundial sense Tabac, que se celebra el 31 de maig, entrevistem el Dr. Joan Lozano, metge de família i coordinador del Grup d’AP d’abordatge al Tabaquisme de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC).