Notícies

Girona va ser l’amfitriona, el passat 5 de novembre, de l’acte central del Dia Mundial de l’Ictus de les entitats de pacients de Catalunya i la Fundació Ictus. L’acte va tenir els supervivents d’ictus com a protagonistes i va ser l’inici d’un mes on la capital gironina ha acollit també la carpa informativa de la campanya #CuidaElQueMésTImporta i la cursa “Corre per l’ictus”, amb més de 600 inscrits.

El dijous 20 d’octubre a les 18h, Rosa Rubio presentarà “El poder de querer. Más fuerte que el ictus” al Palau Robert de Barcelona, un llibre benèfic on relata la seva experiència de superació de l’ictus que va patir fa 10 anys. El llibre és un relat en primera persona i també un conjunt de converses amb altres persones afectades per la malaltia, i fa un recorregut per la duresa i frustració que suposa quan la vida et colpeja de forma brusca i sense avís, fins als moments de recuperació i reconnexió amb la vida superant, fins i tot, els pitjors pronòstics. L’acte serà conduït per Txe Arana i l’acompanyaran la doctora Esther Duarte, la seva filla Ana Serra i la també supervivent d’un ictus Lara Frias, així com el doctor Miquel Gallofré, en representació de la Fundació Ictus.

Si ets una persona cuidadora d’un afectat o afectada per l’ictus resident a Barcelona, ja pots demanar la teva Targeta Cuidadora. Aquesta targeta és gratuïta i et donarà accés a diversos recursos i serveis de suport per millorar el teu benestar, facilitar la l’activitat cuidadora i reconèixer la tasca que feu els i les cuidadores. Aquesta mesura de l’Ajuntament de Barcelona ha estat impulsada pel grup de treball ‘Xarxa de Suport de Famílies Cuidadores’ del qual la Fundació Ictus en forma part.

Els professionals d’infermeria que vulguin millorar les competències específiques de cura i atenció a persones afectades per ictus ja poden inscriure’s a la segona edició digital del curs d’especialització Atenció d’Infermeria a la Persona Afectada d’Ictus, que organitzen el Pla Director de Malalties Vasculars Cerebrals, la Fundació Universitat de Girona i la Fundació Ictus.

Els treballadors i treballadores del Gran Teatre del Liceu han rebut la formació en prevenció i detecció de l’ictus, dins el programa ‘Cuida el que més t’importa’, dirigit a empreses i entitats. La sessió ha inclòs una xerrada i, posteriorment, els assistents han fet un test d’autoconeixement, aprovat amb excel·lent (mitjana de 9.6), i les proves mèdiques per detectar els factors de risc.

Després de patir un ictus, la sexualitat també es pot veure afectada. Hi ha canvis a nivell físic i cognitiu que poden modificar les relacions íntimes. La sexòloga Karolina Leal, voluntària de l'Associació Superar l´Ictus Barcelona, ens parla de com recuperar l'autoestima i les relacions sexoafectives després de patir aquesta emergència mèdica.

L’afàsia és un trastorn causat per un dany a la part del cervell que s’ocupa del llenguatge. Té conseqüències en la comunicació i pot afectar la lectura, l’expressió, l’escriptura i la comprensió. L’ictus n’és una de les causes més freqüents. El 28 de juny es commemora el Dia Mundial de l’Afàsia per donar visibilitat a les persones que conviuen amb aquesta malaltia. Per aprofundir en el tema, entrevistem la Dra. Sonia Quiñones, neuropsicòloga de la Fundació Ictus i de l’EAIA de Trastorns Cognitius de l’Hospital Benito Menni de Sant Boi de Llobregat, i professora de Trastorns Adquirits del Llenguatge a diversos Màsters de Neuropsicologia.