La Fundació Ictus alerta que la notificació d’ictus s’ha reduït un 20% durant la pandèmia

Publicat el dijous, octubre 29 de 2020

Els pacients d’ictus, una malaltia aguda en què el temps de reacció és fonamental per minimitzar les seqüeles, han arribat una hora més tard a l’hospital durant les setmanes de confinament. A més, els supervivents d’ictus han tingut menys accés a la rehabilitació per la pandèmia. Actualment s’estan desenvolupant nous sistemes de comunicació, rehabilitació i control mèdic per via telemàtica, com el programa ABRIC.

dia mundial de l'Ictus

La Fundació Ictus celebrarà avui el Dia Mundial de l’Ictus amb la jornada No abaixem la guàrdia, amb els ponents des de La Pedrera i emissió via streaming, per recordar que aquesta malaltia continua existint, malgrat la situació de pandèmia per la Covid-19.

En aquest context, les activacions del Codi ictus s’han reduït un 20% durant les setmanes de confinament, en comparació a les setmanes anteriors, segons el registre Codi ictus Catalunya (CICat) i el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM). A més, els pacients d’ictus van arribar una hora més tard a l’hospital, una dada preocupant ja que es tracta d’una malaltia aguda. El temps de reacció és un factor clau per administrar el millor tractament i reduir les seqüeles. Aquesta situació es va tornar a normalitzar a partir del mes de juny, amb la nova normalitat.

Però la pandèmia també ha tingut conseqüències sobre la rehabilitació i els controls posteriors dels supervivents d’ictus. Fins a 6 de cada 10 pacients no van poder seguir programes de rehabilitació presencial durant el confinament, tot i que la majoria van rebre seguiment telefònic i telemàtic adequat, segons una enquesta realitzada des del Pla Director de la Malaltia Vascular Cerebral a mig miler de pacients. Un 95% dels pacients van seguir adequadament el tractament de prevenció i van tenir un bon control dels factors de risc.

En l’acte d’avui es presenta el programa ABRIC de la Fundació Ictus, un programa que s’ha adaptat per oferir assessorament gratuït de forma telemàtica a les persones que han patit un ictus i necessiten a algú que els guiï en el procés de recuperació. Aquesta és una de les noves estratègies per mantenir una atenció sanitària de qualitat als pacients en la situació actual.

A més, el Pla Director de la Malaltia Vascular Cerebral del Departament de Salut dona a conèixer l’ampliació del protocol de Codi ictus per a la població pediàtrica per atendre la cinquantena de casos anuals que s’estimen al país cada any. Encara que l’ictus pediàtric és molt poc freqüent, aquesta malaltia aguda també requereix d’una atenció especialitzada i precoç.

L’acte es fa amb la col·laboració del Departament de Salut, el Pla Director de la Malaltia Vascular Cerebral, la Societat Catalana de Neurologia i la Societat Catalana de Medicina Física i Rehabilitació; i el suport de Pfizer, Apoplex, Medtronic i Angels.

L’impacte de l’ictus

L’ictus és una malaltia aguda que afectarà a 1 de cada 6 persones al llarg de la seva vida. Cada dia es registren 35 ictus, un total de 13.000 diagnòstics anuals, dels quals 1.300 són en persones menors de 55 anys. Aquesta malaltia és la primera causa de discapacitat adquirida, i la primera causa de mortalitat en dones i la segona en homes.

L’ictus és una malaltia que, en gran part, es pot prevenir gràcies a un estil de vida saludable. Fins a 9 de cada 10 ictus es deuen a factors de risc modificables, com la hipertensió arterial, la diabetis i el tabaquisme.

Catalunya, pioners a Europa

Les organitzacions europees de l’ictus de professionals, l’European Stroke Organization (ESO), i de pacients, la Stroke Alliance for Europe (SAFE), han elaborat conjuntament l’Stroke Action Plan for Europe 2019 – 2030, presentat al Parlament Europeu, on es defineixen les actuacions necessàries per millorar l’atenció a l’ictus en la propera dècada, que s’executaran a través de comitès locals a cada país o regió.

Catalunya ha estat dels primers països en constituir aquest comitè, format per pacients i professionals, que seguirà des d’ara les directrius europees per la prevenció, l’actuació ràpida i la millora de l’atenció a les persones que han patit un ictus i les seves famílies. Aquest comitè compta amb el suport de les societats científiques implicades, amb les associacions de pacients de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona i l’impuls del Pla Director de la Malaltia Vascular Cerebral del Departament de Salut.