La Ramon Molinas Foundation col·labora amb la Fundació Ictus per promoure l’autonomia de supervivents d'ictus

Publicat el divendres, gener 29 de 2021

Durant l'any 2021, fins a 540 supervivents d’ictus d’arreu de Catalunya es beneficiaran de 'Viure després d'un ictus', una iniciativa conjunta amb les quatre associacions de pacients de Catalunya, que ofereix informació, acompanyament emocional i neuro-rehabilitació.

pacient ictus

La Ramon Molinas Foundation col·labora amb la Fundació Ictus per atendre a persones que han patit un ictus i a les seves famílies. L'objectiu és millorar la seva qualitat de vida d'aquestes persones i promoure la seva autonomia. Per mitjà del programa Viure després d’un ictus, la Fundació Ictus atendrà directament a 540 persones que han superat un ictus, adquirint una discapacitat i/o una situació de dependència, durant l’any 2021. Ho fa juntament amb les quatre associacions de pacients d’ictus de BarcelonaLleidaGirona i Tarragona.

La iniciativa, que es desenvolupa arreu de Catalunya, ofereix informació, assessorament i orientació sobre els recursos assistencials i terapèutics tant públics com privats; brinda suport emocional gràcies al voluntariat testimonial i als grups d’ajuda mútua; i fomenta l’autonomia i la reducció del grau de dependència de persones que han patit un ictus per mitjà de dinàmiques de neuro-rehabilitació i d’estimulació des de les diferents entitats de pacients d’ictus.

L’ictus és una malaltia aguda ocasionada per una interrupció sobtada del flux sanguini a una part del cervell (isquèmia cerebral, en un 85% dels casos) o de la ruptura d’una artèria o vena cerebral (hemorràgia cerebral, en un 15% dels casos). Els seus símptomes apareixen de forma sobtada i el temps de resposta és fonamental per disminuir els danys que pugui ocasionar al cervell.

Aquesta malaltia cerebrovascular és la primera causa de mort entre les dones, la tercera entre els homes i la primera causa de discapacitat entre les persones adultes. A Catalunya, 13.000 persones són hospitalitzades a causa d’un ictus cada any. Consegüentment, cada poc menys de tres quarts d’hora se’n produeix un. El 45% de les persones hospitalitzades sobreviuen, adquirint una discapacitat motora, sensitiva, cognitiva, de la parla i/o de la comprensió. A Catalunya, més de 54.000 persones viuen amb una discapacitat adquirida a causa d’un ictus.

La Fundació Ictus va néixer l’any 2007 amb la finalitat de donar a conèixer aquesta malaltia cerebrovascular, difondre com prevenir-la i divulgar com tractar-la. Per una altra banda, l’entitat es va constituir per tal de donar suport als pacients amb ictus, i als seus familiars, gràcies a l’ajuda directa i a través de teixir sinèrgies amb altres organitzacions. Per últim, la Fundació Ictus es va crear amb l’objectiu d’impulsar la recerca sobre la malaltia en totes les seves etapes i des de totes les perspectives.