Pacients amb dany pulmonar greu per la Covid tenen un major risc d'ictus

Publicat el dimarts, febrer 9 de 2021

Investigadors de la Unitat d'Ictus de l'Hospital Vall d'Hebron han demostrat que els pacients amb dany pulmonar greu, a causa de la Covid-19, tenen un major risc de patir un ictus. Per contra, el nou coronavirus no augmenta el risc de patir un ictus quan no existeix dany pulmonar greu.

Doctor Manuel Requena, autor de l'estudi

Les persones amb la Covid-19 i dany pulmonar greu, provocat per la malaltia, tenen un risc més elevat de patir un ictus, segons els resultats d'un estudi realitzat per l'Hospital Vall d'Hebron. Tanmateix, això no succeeix en pacients amb Covid-19 sense dany pulmonar greu, els quals tenen el mateix risc d’ictus que la resta de la població. El treball, portat a terme entre els mesos de març i abril, s’ha publicat a la revista Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases.

Al llarg d’aquests mesos de pandèmia, els investigadors han comprovat que la infecció per SARS-CoV-2 es relaciona, en molts pacients, amb l’aparició de trombosis, especialment tromboembolismes pulmonars que poden portar a complicacions greus, i fins i tot la mort. Per entendre específicament el risc que suposa la Covid-19 en l’aparició d’un ictus isquèmic, que és el provocat per trombes al cervell, els professionals de la Unitat d’Ictus de Vall d’Hebron van fer seguiment de 2.050 pacients que van ingressar a l’hospital durant els dos mesos de durada de l’estudi.

Entre el total de pacients inclosos en l’estudi, 21 van patir un ictus isquèmic. Entre ells s’incloïen persones amb la Covid-19 sense símptomes, amb símptomes previs a l’ictus i persones que van desenvolupar simptomatologia de la Covid-19 posteriorment a l’ictus, durant la seva estada a l’hospital.

Tanmateix, no en tots els casos els investigadors van trobar relació entre la Covid-19 i l’ictus, ja que en dotze d’ells es va trobar alguns dels factors de risc per l’ictus més habituals en la població general, com el tabaquisme, nivells alts de colesterol, pressió arterial elevada, etc. Sis dels pacients que van patir un ictus no presentaven cap dels factors de risc associats habitualment a l’ictus. La resta dels pacients van morir abans de poder establir l’origen de l’ictus.

“En aquests sis pacients, sense factors de risc i amb un ictus que relacionem amb la Covid-19, existia un dany pulmonar greu que requeria ventilació mecànica. Per tant, l’estudi demostra que, en els pacients amb la Covid-19, el risc de patir un ictus només augmenta si pateixen dany pulmonar greu”, explica el doctor Manuel Requena, de la Unitat d’Ictus de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i investigador del grup de Recerca en Ictus del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) i primer autor de l’estudi.

Aquesta troballa concorda amb el resultat d’estudis previs que relacionen aquest tipus de dany als pulmons, així com la infecció per diversos bacteris i virus, amb l’aparició de símptomes neurològics i en particular amb l’ictus. D’aquesta forma, el virus SARS-CoV-2 seguiria el mateix comportament que altres virus. El doctor Requena emfatitza que “la majoria dels pacients amb COVID-19 no presenten un dany pulmonar greu. I en aquests casos hem comprovat que el risc d’ictus no augmenta”.

Per altra banda, aquest estudi demostra que els pacients amb la Covid-19 que pateixen un ictus provocat per l’obstrucció de grans vasos sanguinis i són tractats mitjançant trombectomia, el tractament de referència, tenen un pitjor pronòstic i una major mortalitat que aquells que no tenen infecció. “La pitjor evolució clínica d’aquests pacients podria deure’s al dany pulmonar associat a la COVID-19, que provocaria que arribés menys oxigen al cervell i que, per tant, el tractament contra l’ictus no fos tan eficaç”, comenta el doctor Requena.

Font: https://www.vallhebron.com/ca/noticies/un-estudi-de-vall-dhebron-demostra-que-els-pacients-amb-dany-pulmonar-greu-covid-19-tenen