Preguntes i respostes sobre la vacunació de la Covid-19

Publicat el dilluns, febrer 1 de 2021

Entrevista a Cristina López Mompó, metgessa de família del grup de malalties cerebrovasculars de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC)

Christian Emmer

Si he patit un ictus, puc posar-me la vacuna contra la Covid-19?

Resultats preliminars sobre com afecta el nou coronavirus en pacients d’ictus mostren que aquestes persones pateixen formes més greus de la Covid-19 en comparació amb la població general. A més, acostumen a tenir més complicacions i una major mortalitat en comparació amb la població general. Per tots aquests motius és recomanable posar-se la vacuna contra la Covid-19, ja que les persones amb antecedents d’ictus es consideren població de risc. La vacunació disminueix les possibilitats de desenvolupar formes greus de la Covid-19. Per tant, és una forma de protegir-nos del virus.

Quan rebré la vacuna?

El Ministeri de Sanitat ha planificat una estratègia de vacunació en tres fases. En aquest moment ens trobem a la primera fase, que va començar el 27 de desembre. Ara rebran la vacuna persones ingressades en centres residencials i sociosanitaris, entre les quals molt probablement hi hagi persones que hagin patit un ictus. En aquesta primera fase, també està prevista la vacunació de persones que, encara que no estiguin institucionalitzades en residències, presentin la condició de grans dependents, entre els quals poden trobar-se pacients post ictus. En la segona fase de la vacunació, que està prevista que s'iniciï sobre el mes de març de 2021, es contempla la immunització de persones de més de 80 anys i pacients amb condicions de risc per a la Covid-19, entre els quals es compten els pacients amb ictus. De totes maneres, aquesta estratègia de vacunació és revisable i pot ser que les dates inicials es retardin sobre el previst inicialment.

Quantes dosis necessito? N’hi ha prou amb una?

Les vacunes que actualment s'estan administrant necessiten dues dosis per ser efectives. Per tant, una única dosi no seria suficient. En el cas de la vacuna de Pfizer-BioNTech, han de passar tres setmanes entre les dues dosis. En el cas de les vacunes de Moderna i d’Oxford-AstraZeneca cal que passi un període de quatre setmanes entre dosis.

La vacuna és efectiva? Podré fer vida ‘normal’?

En els estudis realitzats amb les vacunes actuals s'observa una protecció superior al 90%, a partir de la primera setmana d’haver rebut la segona dosi. En aquest moment, no se sap quant dura la immunitat provocada per aquestes vacunes i si caldrà revacunar la població al cap d’un temps, com passa amb altres vacunes com la grip o el tètanus. A més, tampoc se sap si les vacunes prevenen de la transmissió del virus a d’altres persones. Per això és important seguir les mesures de seguretat: rentat de mans, distància de seguretat, mascareta i ventilació.

Hi ha persones que no poden vacunar-se? Hi ha alguna contraindicació?

La vacuna està contraindicada en aquelles persones que hagin patit alguna reacció d'al·lèrgia greu en rebre la primera dosis de la vacuna.

Hi ha algun problema amb les medicacions que he de prendre?

No hi ha problema per rebre la vacuna, no hi ha interaccions entre la vacuna i les medicacions. El que sí que hauran de tenir en compte els pacients amb ictus que prenguin anticoagulants és que la vacuna és intramuscular. Això vol dir que un cop estigui administrada s’haurà de fer pressió durant uns minuts al braç, sobre la zona de la punxada, sense fregar ni fer cap massatge. Respecte a persones que rebin tractaments que puguin influir en les defenses, com els immunosupressors, la vacunació no està contraindicada, encara que la seva resposta immunitària provocada per la vacuna no sigui del tot efectiva.

Quins efectes secundaris puc esperar?

Les reaccions adverses notificades amb més freqüència són dolor en el lloc de la injecció (92%), fatiga o sensació de cansament (70%), mal de cap (65%), miàlgies (61%), esgarrifances (45%), artràlgies (46%), nàusees i vòmits (23%), inflor o sensibilitat axil·lar (20%), febre (15%), inflor en el lloc de la injecció (15%) i enrogiment de la zona (10%). Per tant, les reaccions adverses són, en general, d'intensitat lleu o moderada i es resolen dies després de la vacunació. A més, en les persones de més edat aquestes reaccions són menys freqüents. En cas d’una reacció greu o diferent de les descrites caldrà posar posar-se en contacte amb metge de capçalera o neuròleg de referència, perquè es comuniqui als serveis de farmacovigilància.

Si em poso la vacuna, em puc infectar del virus en punxar-me-la?

No. Les vacunes no contenen virus vius atenuats derivats del SARS-CoV-2 ni material genètic. Per tant, les persones que les rebin no s'infectaran a causa de la vacuna.

La vacuna és obligatòria?

No, la vacuna de la Covid-19, igual que la resta de vacunes, no és obligatòria.

La vacuna és gratuïta?

Sí.