Tot a punt per al Dia Mundial de l’Ictus

Publicat el dimecres, octubre 27 de 2021

El 29 d’octubre se celebra el Dia Mundial de l’Ictus, una jornada per visibilitzar aquesta urgència mèdica que cada any pateixen 13.000 persones a Catalunya i 780.000 a Europa, provocant algun tipus de discapacitat a prop de 500.000 persones. T’expliquem les activitats d’aquesta jornada en què participem.

Dia Mundial de l'Ictus

L’acte institucional tindrà lloc el divendres 29 d’octubre. El conseller de Salut de la Generalitat de Catalunya, Josep Maria Argimon, signarà la carta d’adhesió al Pla d’Acció sobre l’Ictus per a Europa 2018-2030. Aquest pla està impulsat per les organitzacions europees dedicades a l’ictus: l’European Stroke Organization (ESO), en col·laboració amb l’Aliança per l’Ictus per a Europa/Stroke Alliance for Europe (SAFE). La signatura d’aquest document compromet Catalunya a treballar per a la millora de tota la cadena assistencial de l’ictus, des de l’atenció primària, serveis organitzats, gestió de l’ictus agut, prevenció secundària, rehabilitació, avaluació de resultats i millora de la qualitat, així com la vida després de l’ictus.

Inaugurarà la jornada el president de la Fundació Ictus, el Dr. Xavier Trias. Seguidament, la Dra. Natalia Pérez de la Ossa, Directora del Pla Director de la Malaltia Vascular Cerebral, explicarà com es preveu implementar el Pla d’Acció de l'Ictus Europa a Catalunya.

L’acte (11.45h) es farà en streaming i s’hi podrà accedir mitjançant aquest enllaç.

#CUIDAELQUEMÉSTIMPORTA

Després de l’acte institucional, la Fundació Ictus presentarà la campanya #CuidaElQueMésTimporta, que s’allargarà en el temps fins a mitjan del 2022. L’objectiu és sensibilitzar sobre la prevenció, detecció i superació de l’ictus. Aquesta acció es desenvolupa a Catalunya, Aragó, les Illes Balears, Navarra i Portugal, territoris de les cinc entitats que la impulsem, i la Comunitat Valenciana.

En una primera fase, la campanya serà digital i es difondrà mitjançant les xarxes socials i el web www.cuidaelquemestimporta.org, que s’ha creat per jugar i aprendre sobre la malaltia. A més d’informar sobre què és l’ictus, com prevenir-lo, detectar-lo i superar-lo, disposarà de quatre jocs interactius per compartir-los a les xarxes socials.

PROGRAMA HEROIS RÀPID

També es presentarà la campanya Herois RÀPID, una iniciativa educativa impulsada per Angels Initiative que té com a objectiu que els infants aprenguin a detectar els símptomes de l’ictus i a actuar amb rapidesa. Fins al moment, s’han inscrit 23 escoles d’arreu de Catalunya i compta amb la participació de 1.308 alumnes.

ACTE A TARRAGONA: UN HOMENATGE ALS PACIENTS

L’Associació Sobreviure a l’Ictus Tarragona, amb el suport de la Fundació Ictus, organitza una jornada per visibilitzar els pacients i reconèixer aquelles persones que, després d’haver patit la malaltia, treballen en pro de les persones afectades dins l’associacionisme. “Ens hem adonat que les associacions se sustenten per la feina realitzada per pacients que van patir un ictus fa anys, recuperats amb més o menys seqüeles, i segueixen treballant per donar suport a altres persones afectades”, afirma Jordi Masqué, portaveu de Sobreviure a l’Ictus Tarragona, qui afegeix que ara és moment de retre’ls homenatge.

L’acte també inclou la presentació de la Federació Ictus Catalunya (FIC), que s’està a punt de constituir. Aquesta la formaran inicialment l’Associació Sobreviure a l’Ictus Tarragona, Associació de Malalts i Familiars d'Ictus de Lleida, Ictus Girona i l’Associació Superar l'Ictus Barcelona, amb el suport de la Fundació Ictus. L’objectiu és donar veu als pacients que han patit un ictus i establir aliances amb entitats de la resta de l’Estat. Eli Ortinez, la seva impulsora, en farà la presentació sota el títol L’associacionisme creix.

Dia: 29 d’octubre.
Hora: de 18-21h.
Lloc: Centre Cívic Torreforta (Pl. Tarragonès, s/n, 43006 Tarragona).